Alicante - (healthy) weekends are the best!

16 februari 2016 - Alacant, Spanje

Hola hola!

Wat heb ik een geweldig weekend gehad! We leven er hier ook echt naar toe. Elke week gaat super snel voorbij. Je gaat naar school, je gaat sporten, je eet wat en je valt in slaap. We kijken steeds uit naar het weekend. Dan heb je heerlijk alle tijd om leuke dingen te doen! Zoals?

Dit weekend begon op vrijdagmiddag. Of eigenlijk, begint ons weekend al op vrijdagochtend (om 11 uur precies). Het eerste wat we gedaan hebben? Naar de Lidl!  Wat een opluchting dat er een lidl zit in Alicante. Het is dramatisch om sommige dingen te vinden in de 'normale' supermarkt. Vooral als je eet zoals ik ...(vooral noten, veel havermout, 'gezondere' sausen, bepaalde rijstsoorten en gedroogd fruit of mijn favoriete dadels voor zelfgemaakte cakes en koekjes zijn moeilijk te vinden in Spanje). Dit word nog moeilijker als je het ook nog gaat zoeken voor een schappelijke prijs... Maar de lidl is een uitkomst. De lidl is in Nederland een supermarkt van het goedkopere segment. Hier bieden ze het aan voor dezelfde prijzen, alleen is het hier ongeveer de winkel van het duurste segment. Of naja, niet per definitie duurder dan de gewone 'mercado', maar ze verkopen wel veel meer producten. Zelfs A-producten vind je sneller in de lidl dan in de gewone supermarkt. Oké, genoeg over boodschappen. Want daar hebben we onze vrijdagmiddag natuurlijk niet mee doorgebracht. Na ons korte tripje naar de supermarkt heb ik een poging gedaan om te zonnen op mijn balkon. Helaas is dit mislukt. De afgelopen week (of eigenlijk vanaf donderdag tot en met nu) is er weinig zon en is het behoorlijk koud (of naja, wat je als Nederlander koud mag noemen...) in Spanje. Daarom zijn we gaan sporten. We hebben een heelrijk uurtje body-pump gedaan, een uurtje cardio en daarna nog een uurtje gezwommen, heerlijk! Dat verdiende natuurlijk een beloning. Daarom zijn we in de avond heerlijk gaan eten bij Fast & Bio. Dit is een heerlijk Organic Restaurant in El Barrio. Hier kun je heerlijke pizza's en salade's bestellen (en allemaal biologisch :)) en ze hebben hier de beste wijn die ik tot nu toe heb gehad (en dat willen we hebben!). Daarna kwam onze echte beloning: Crepes met Nutella en heerlijk ijs (Fererro Rocher en Milka chocolade) als desert! Na deze welverdiende desserts gingen we, bekaf van het sporten, heerlijk in ons bedje liggen, op naar de volgende dag.

Fast & Bio - wine Icecream!Fast & Bio - Joanne

Zaterdag was de actieve dag van dit weekend. Namelijk: een tripje naar Elche! Elche, of ook wel Elx genoemd, is een dorpje/stadje onder Alicante (23 kilometer verderop). Je kan er met de trein naar toe en je betaald ongeveer 5,- voor een retourtje. De treinrit duurt ongeveer een half uur. En de treinrit was erg spannend... Via Google maps werden we naar een tramstation gewezen dat niet bestond (poging 1). Vervolgend zijn we naar het hoofdstation gegaan waar alleen maar treinen vandaan gingen, terwijl google maps toch echt een tram aanwees (poging 2). Vervolgens zijn we in ons beste Spaans gaan vragen naar een manier om in Elche te komen (poging 3). Waarnaar we vervolgens tickets moesten kopen, wat ook in het Spaans moest en waar we alleen contant konden betalen (natuurlijk zonder contant geld) en het uiteindelijk voor elkaar hebben gekregen om toch te pinnen (poging 4). Eindelijk in het bezit van de tickets hebben we nog ruim 3 kwartier gewacht op de eerste trein die vertrok. En om over de trein nog maar niet te spreken... Maar dat was het zeker waard! Elche is een prachtig, klein stadje. Het ligt in het binnenland, dus niet aan de zee, maar is voorzien van ontzettend veel (prachtige) palmbomen.

Elche day trip - Marije Elche - day trip

We hebben een bezoek gebracht aan het Parmeral de Elche. Dit is een 'palmbomentuin' met ruim 200.000 palbomen en is daarmee een van de grootste ter wereld. Het staat zelfs op de lijst van het UNESCO Werelderfgoed en dat begrepen we ook wel, het was er prachtig!! Naast de vele palmbomentuinen en het palmbomenmuseum (Museo del Palmeral Huerto de San Plácido) hebben we ook een bezoek gebracht aan de prachtige kerk, Basilica de Santa Maria. De kerk staat erg centraal in de stad, is prachtig (van binnen en buiten) en is gevestigd aan een leuk pleintje waar volop werd gezongen en feest werd gevierd. Het was feest omdat het de dag voor Valentijn was, en dat is hier echt een feestdag, San Valentin, erg grappig! Naast de culturele bezoeken hebben we heerlijk genoten van het eten in Elche.

Elche - 3 Elche 23 Elche 18

We zijn gaan lunchen bij 'La Marmita Vegana'. Een Bio-vegano restaurant. Mocht je ooit in Elche komen, dit is zeker de moeite waard! Vooral als je niet zo'n vleeseter bent en dol bent op gezonde en zelfgemaakte producten. Het is daarnaast super goedkoop. Je krijgt een 4 gangen diner (of lunch), inclusief 2 drankjes voor maar liefst 11,50 (en dat ook nog eens biologisch)! Dus we hebben heerlijk genoten van onze broodjes met hummus, culinaire voor- en hoofdgerechten en natuurlijk de cheesecake. En als afsluiter ook nog Yogi Tea, je kan ons als healthy-lovers niet beter verwennen... Genoeg over eten! Tot slot hebben we in Elche nog een poging gedaan om te winkelen (want dat kan heel goed in Elche, schijnt...). Helaas kwamen wij in de winkelstraat terecht tijdens de siesta, dus dat was een mislukte poging. Maar samenvattend hebben we een geweldige dag gehad en zijn we tot de conclusie gekomen dat Elche een plaats is die zeker een bezoekje waard is!

Elche - 14 Elche - 13 Elche - 15

Oke, ik moet het nog een keer over eten hebben. In de avond (bekaf van de wandeldag door de palmbomen) zijn we heerlijk uit eten gegaan. We hebben gegeten bij de 'Thai Corner'. Heelijk! Niet duur, en erg goed. De gastheren kwamen uit Thailand, waren erg enthousiast en heel erg vriendelijk, het eten was heerlijk bereid en er werd ook nog eens aan al je wensen voldaan. Het enige nadeel: er zijn veel pickpockets in de straat dus als je buiten zit te eten voel je je niet heel veilig... Gelukkig heb je dan wel weer de lieve Thaise mannen van de bediening die al je tassen met grote veiligheidsspelden aan je tafel vastbinden. Achja, wij hadden het er voor over, en het is zeker een restaurant waar we vaker terugkomen!

Thai Corner

Zondag is rustdag in Spanje. Echt rustdag. Alle winkels zijn dicht, de winkelstraat is dood en de supermarkten zijn allemaal gesloten. Wat doe je dan op een zondag? Natuurlijk even sporten, voor school bezig (althans, de intentie hebben om voor school bezig te gaan...), en eten maken...! We hebben ons uitgeleefd op een zelfgebakken bananencake-brood. En het is (ondanks de improvisatie, moeilijk te vinden ingrediënten en niet-beschikbare middelen om het te maken) toch heerlijk geworden! Misschien zelfs wel beter dan de Nederlandse versie.. Het kost je wat tijd en geld en liefde, maar dan heb je ook wat! En bij een bak-kook-middagje kon een heerlijk salade-recept met kikkererwten van Chickslovefood natuurlijk niet ontbreken, hmmmm! En het weekend sluit je af met een goede film, natuurlijk van Nicholas Sparks.

Bananenbrood Kikkererwten salade The Longest Ride

Fijne week allemaal, we kijken alweer uit naar volgend weekend (er staat een tripje Barcelona op de planning)!

Liefs,
Joanne

1. Marije:
    16 februari 2016
    Jaaaaa was zo'n leuk weekend!!!